Kdyby někdo vymyslel algoritmus, na základě kterého byste poznali, jestli váš produkt bude se stoprocentní úspěšností trhák nebo propadák, tak by ten člověk byl bohatší než Jeff Bezos. Jenže trh je vrtošivý a nálada, příchylnost a oblíbenost se odhadují jen těžko. To ale neznamená, že se nemáme od čeho odpíchnout. Pokud si potřebujete otestovat, jak se na vaši novinku mohou tvářit lidé, vyzkoušejte Google Trends.
Aplikace Google Trends je zdarma. Vygooglete si ji. 🙂 Je to webová aplikace od Googlu, který monitoruje, co se v dané zemi, kraji, regionu nebo městě nejčastěji vyhledává. A můžete jít docela dost do hloubky, což se hodí.
Stačí překliknout na Českou republiku a začít vyhledávat klíčová slova. Google vám sám ukáže, jak se pohybuje jejich úspěšnost a frekvence ve vyhledávání. Doporučuji jeden zajímavý tip: až se budete koukat na grafy ohledně vyhledaných klíčových slov, dejte si co možná největší časové rozpětí. Zjistíte třeba, jak si daný termín vedl před rokem touhle dobou. Dobře je to vidět třeba na termínu podcast. Zatímco dnes jde jeho křivka nahoru, v nedávné minulosti to tak vůbec nebylo.
Stejně dobře vám může posloužit možnost srovnat si, jak si dva termíny vedou v přímé konkurenci. To se hodí ve chvíli, kdy potřebujete vidět, jestli dané termíny google vyhledává a jak si vedou. Postavte proti sobě váš produkt a nejbližší konkurenci a v podstatě si takhle můžete ověřit, jestli po tom vašem bude poptávka.
Google trendy také nabízí možnost podívat se, jaké příbuzné termíny lidé vyhledávasjí ve spojitosti s tím vaším. A opět v daném časovém pásmu, které si zvolíte. Dá se s tím poměrně dost vyhrát a vyzkoušet různé kombinace, co ž rozhodně doporučuji.
Google Trends nejsou nástroj, který by vám měl jasně odpovědět na otázku, jestli se do daného oboru pouštět. Ale rozhodně vám řekne, jak populární aktuálně je mezi lidmi. Rozhodně si s Google Trends chvíli hrajte a testujte. Zabere vám to jen chvíli a rychle si na to zvyknete. Navíc můžete aplikaci využívat i tehdy, kdy se potřebujete marketingově naladit na náladu společnosti. Vidíte totiž, co všechno lidé nejčastěji rozklikávali během uplynulých dnů. Nepřekvapí, že to jsou většinou sportovní, bulvární nebo aktuální zprávy.