LinkedIn je velmi užitečnou sociální sítí pro všechny, kteří chtějí stavět na svém dobrém jménu. Pro B2B podnikatele je to v podstatě druhá domovská stránka, pro všechny ostatní velmi dobrý nástroj, jak si získat v branži respekt. Český LinkedIn se zaplňuje a v tuto chvíli už je na něm přes 1 a půl milionu lidí. Tvrdí se, že aktivních uživatelů je na českém LinkedInu zhruba půl milionu. Zároveň se spousta lidí bojí, aby se z LinkedInu nestal další Facebook. I přes prvky, které LinkedIn zavádí nebo bude zavádět, si to nemyslím. Už jenom proto, že nepsaná pravidla LinkedInu jsou mnohem formálnější než na Facebooku. Nevycházím v tomto případě z žádných empirických dat. Ale čistě jen z toho, co jsem za poslední roky na LinkedInu odpozoroval. A zároveň je to taky důvod, proč se mi na něm tolik líbí.
Přeposílání “prodejních” prázdných zpráv
Evergreen LinkedInu. Týdně mi podobných zpráv přijde ani nevím kolik. Jsem rád, když odesílatel připojí alespoň moje jméno. Hned za ním je ale většinou vodopád informací o jeho firmě zakončený nabídkou ke spolupráci. Skutečně by mě zajímalo, jestli někdo tímhle způsobem aktivně získává kšefty a jaká je konverze. Protože mě to přijde úplně mimo. Naše Videosnídaně mají přesně tenhle problém odstranit. Ale ono by úplně stačilo zprávu personalizovat a přestat v ní vyzdvihovat vlastní byznys. A místo toho nabídnout hodnotu pro příjemce. Ať už je jakákoliv.
Sdílení “výhodných” nabídek
Poslední dobou mám pocit, že podobných statusů je čím dál méně. Asi proto, že je alogoritmus LinkedInu efektivně identifikuje a jejich dosah minimalizuje. “Sales pitche” na LinkedIn nepatří. Není to nástěnka s inzeráty jako v Kauflandu u pokladen. Pokud se ve svém oboru chcete řadit mezi přední experty a názorové lídry, pak jsou podobné příspěvky jako useknutí prstu na ruce. Nezabije vás to, ale udělejte to víckrát a jste vyřízení.
Vychloubání
Spousta lidí má tendenci ozvat se na LinkedInu jedině tehdy, když zrovna převzali nějakou cenu, diplom nebo získali certifikát ze školení. Přitom je to škoda. Nepodceňujte se a postujte pravidelný obsah i tehdy, když zrovna nevyhráváte soutěže. Nebo když s vámi zrovna nedělají rozhovory. Využívat LinkedIn jako onlinovou síň slávy je určitě fajn, ale nemělo by to být alfou a omegou vašich aktivit.
Hodnotné informace
Na LinkedInu jsme proto, protože jsou na něm užitečné informace. Lidé přidávají aktuality ze svých oborů a ostatní je komentují a přidávají svůj insight, kterým se můžete inspirovat. Pokud se vám povede podávat věci kreativně a s neustálou hodnotou pro člověka, který je konzumuje, jste na dobré cestě. I LinkedIn sám totiž takové příspěvky bude protlačovat svým algoritmem a je velká šance, že osloví zajímavé množství lidí.
“Top of mind” příspěvky
Dobrou alternativou jsou příspěvky, které jsou pro vaši cílovou skupinu aktuálně zajímavé a třeba se zrovna netýkají vašeho podnikání. Většinou jsou to návody, how-to tipy nebo jednoduché hacky, o kterých třeba většina lidí neví. Jsem rozhodně radši, když někdo vnímá svůj profil o něco kreativněji. Nicméně to je subjektivní a vám to třeba vyhovovat nemusí.
Komentování, sdílení
Každý LinkedIn guru vám na workshopu řekne, že máte být aktivní i v komentování, lajkování a sdílení. Dáváte tím o sobě totiž taky vědět. Když k nějakému příspěvku napíšete komentář, ostatním lidem, se kterými jste propojeni, se zobrazí vaše aktivita. Já to z tohoto přísně taktického pohledu úplně nevnímám. Je to ale rozhodně jedna z dalších možnotí, jak podpořit značku, kterou kolem sebe stavíte.