Posloucháte podcasty? Je dost možné, že když na sebe narazíme, tak se vás budu ptát právě na tohle. Omluvte moji profesní deformaci. Mám totiž radost, že počet lidí, který mi odpoví kladně, neustále roste. Potvrzuje se i v tomto probíhajícím roce, že podcasty jsou nepopiratelný trend, který byste si měli také osvojit. Takže jsem sepsal jednoduchý návod pro tvůrce i pro posluchače, jak se k podcastům dostat.
Výhoda je, že přístup ke všem českým i zahraničním audiostopám máte doslova na dosah ruky.
Pro posluchače
Pokud si chcete začít vybírat z obrovského množství podcastů na jednom místě, stačí vám účet na jedné z těchto platforem: Spotify, Apple Podcast (stačí Apple ID), Google podcast. Jistě, našli byste ještě spoustu dalších aplikací, přes které lze poslouchat také. Všechny ale fungují na stejném principu a lidé u nás je zase tolik nevyužívají. Přes 60% všech poslechů podcastů se v tuto chvíli odehrává přes aplikaci Apple podcast. Poslech je na všech platformách zdarma a výhodou je možnost si podcast stáhnout, takže pak při poslechu nečerpáte mobilní data.
Stejným způsobem ale můžete poslouchat i v aplikacích na vašem tabletu nebo počítači. Z mých statistik ale vyplývá, že poslech na počítači v tuto chvíli upřednostňuje jen čtvrtina všech posluchačů podcastu Buduj značku. Mobilní zařízení tedy jednoznačně vedou.
A to je pro posluchače všechno. Poslouchat podcast je stejně náročné jako streamovat novou píseň. Pokud máte daného tvůrce podcastů opravdu rádi, pak ho můžete začít odebírat. Tlačítko odebírat mají všechny aplikace určené k poslechu podcastů. Díky tomu pak dostanete upozornění na mobil vždycky ve chvíli, kdy vyjde nová epizoda. To bývá většinou jednou až dvakrát týdně. Jsou ale i podcasty, které vychází denně.
Většina tvůrců podcastů ví, že posloucháte třeba ráno při cestě do práce, takže většina z nich také automaticky nastavuje vydání nového dílu na časné ranní hodiny. Já v tomto směru nejsem žádná výjimka. Z vlastní zkušenosti také mohu říct, že pokud netrávíte za volantem několik hodin denně, tak víc než pět až šest podcastů nestihnete pravidelně poslouchat. Ale od toho zase slouží jiné aktivity. Posilovna, běhání, venčení psa, jízda tramvají. To všechno jsou místa, kde se podcasty poslouchají.
Pro tvůrce podcastů
Podnikatelé čím dál častěji přicházejí na to, že podcast je perfektním nástrojem pro posilování značky. Kde jinde máte prostor, který posluchači opravdu konzumují a jsou připravení na delší stopáž? Průměrný podcast trvá kolem půl až tři čtvrtě hodiny, což je dost na to, abyste zvládli předat dost hodnotných informací. Ale musíte vědět jak.
V první řadě je důležitá technika, kterou použijete. Vystačili byste si teoreticky jen s mobilem, ale to opravdu nedoporučuji. Vybavte se alespoň jednoduchým mikrofonem a editačním softwarem. Legendární je v tomto směru Audacity, které je od dob mých pubertálních let stále zdarma a zdarma nejspíš bude napořád. Takže toho můžete využít.
Já doporučuji hlídat si kvalitu zvuku o něco víc. Znamená to nákup externí zvukové karty (třeba od značky Focusrite) a připojení externích mikrofonů s XLR konektorem. Je jich v nabídce víc než klasických USB a mají logicky lepší kvalitu, protože zvuk nechodí přímo přes integrovanou zvukovou kartu v notebooku. Můžete si navíc hrát i s hlasitostí a filtrováním nepříjemného okolního šumu.
Posledním střípkem je hosting podcastu a jeho nasazení na Spotify a Apple podcast. To bohužel není zdarma. Bude vás to stát většinou kolem deseti dolarů měsíčně. Najděte si hostingy na googlu, je jich celá řada. Já používám britský Audioboom. Funguje skvěle i včetně poměrně detailních statistik.
Podcasty jsou obsahem s vysokou přidanou hodnotou, kterou můžete konzumovat kdykoliv. To z nich dělá velmi silný nástroj, nad kterým je potřeba přemýšlet. Pustíte se do nich taky?