Řiďte se podle jednoduché formule. Úspěch = brand + obchod. Tohle se dá vztáhnout jak na B2C, tak na B2B sektor. Ve firmě se soustředíme čistě jen na malé subjekty, na malé firmy, začínající projekty a podobně. A tak se pod výše zmíněnou rovnici opravdu můžu podepsat, protože nám funguje. A nejlepší na tom je, že v některých případech opravdu nevyžaduje žádné finananční prostředky, jen čas.
Co by tedy měl dělat člověk, který se rozhodne, že založí firmu, z hlediska propagace? V první řadě je dobré si říct, kdo je vaše cílová skupina. Ke komu chcete promlouvat. Koho byste měli rádi naproti sobě jako potenciálního klienta. A ve chvíli, kdy si tohle definujete, tak velmi snadno odhadnete, kde se takoví lidé vyskytují. Kdybych to měl hodně zjednodušit, tak to pravděpodobně bude internet. Máte dvě možnosti: buď chcete oslovit koncového zákazníka, nebo jsou vaším partnerem decision makeři ve firmách.
Komunikace malé firmy zaměřené na B2C nemůže probíhat jinak než nastavením jasné vize. Co všechno chcete lidem říkat a jak? Jak budete působit? Jak jim budete předávat svou vizi? Definujte si, co vlastně prodáváte a co lidé kupují. Ačkoliv se to nezdá, tak jsou to dvě naprosto rozdílné věci. Nejlépe je to vidět třeba na příkladu automobilek. Pokud vyrábíte auta, která jsou orientovaná na bezpečnostní prvky a komfort, lidé si kupují bezpečnost. A najednou víte, o čem musíte s lidmi mluvit především. Nekoupí si auto, protože má čtyři kola. Ale protože je bezpečnější než jiné.
Další příklad může být třeba jídlo. Pokud jdete do drahé restaurace, kde vám kuchař servíruje jídlo ve zkumavkách a ke každé z nich má připravený poutavý příběh, nejdete si koupit jídlo kvůli tomu, že máte hlad. Jdete si koupit zážitek a zábavu. Podobným způsobem je třeba přemýšlet ve chvíli, kdy se své sdělení snažíte přetlumočit světu. Vy se v něm pohybujete dlouhodobě, ale váš potenciální zákazník na něj narazil třeba teprve před minutou. Jak to uděláte, abyste se mu líbili?
Úplně jiný způsob prodeje vyžaduje B2B. Tady má totiž smysl hrát tdlouhodobou hru s brandingem. Nebojte se a pasujte se do role myšlenkového lídra. Přesvědčujte, ale neprodávejte. Nabízejte, zvěte, dávejte. B2B klientela se rozhoduje dlouhodobě, ale odmění vás loajalitou. Pokud vám můžu něco poradit, tak se jakožto majitel B2B byznysu nebojte ukazovat na veřejnosti. Mluvte na konferencích. Klidně zadarmo, je to investice. Natáčejte hromadu edukativních videí, ve kterých projevte vaši vizi. Natáčejte podcast. Bavte se se správnými lidmi. Klidně artikulujte neustále dokola názor, který vaše firma zastává. Nezištně. Dávejte jako první a uvidíte, co se stane. Ti správní lidé se s vámi budou ochotní scházet.
B2B marketing může být kupodivu docela levný. Vyžaduje jen váš čas a sekundárně třeba výrobu funkčních stránek a propagačních materiálů. Do výkonnostní reklamy ale nedávejte nic. Proč? Firemní manažeři nebo majitelé určitě nebudou hledat své potenciální partnery tak, že napíšou klíčovou frázi do Googlu.
U B2C marketingu potom je nutné s reklamou počítat. Pracujte se všemi lidmi, kteří se objeví na vašich prodejních stránkách nebo na vašem prodejním místě. Využívejte remarketing a přesné zacílení. Pokud prodáváte služby, nebojte se přihodit něco zadarmo. Opět platí, že kdo něco dává sám od sebe a ještě ke všemu to má pro klienta přidanou hodnotu, nemůže se splést.