4 minuty čtení
Pokud řešíte rozpočet na reklamu ve své vlastní firmě, tak máte několik variant. Od těch krajních ve stylu: nebudu dělat reklamu vůbec až po: nebudu dělat nic než reklamu. Určitě tušíte, že správná odpověď tkví někde uprostřed. Přesto ani krajní přístupy nejsou ve výsledku úplně špatné. Z dlouhodobého pohledu ale nejsou únosné.
Podle nejnovějších čísel agentury Onlinstream by měla nově vzniklá firma dávat na reklamu každoročně mezi 12 a 20 % ročního obratu. Pokud má taková firma roční obrat třeba kolem 700 tisíc korun, vychází, že by měla měsíčně investovat do marketingu asi 11 a půl tisíce korun. Když tedy počítám s horní hranicí dvaceti procent. V malých firmách většinou o propagaci rozhoduje přímo majitel. A jedině on či ona musí mít jasno v tom, jak se o jeho / jejím podnikání dozvědí lidé.
Nedá se totiž říct, že jedenáct a půl tisíce korun měsíčně vám zajistí okamžitý skok nahoru. Stejně jako nejde říct, že když nebudete dělat v tomto směru nic, postupně zkrachujete.
Malá firma má spoustu starostí sama se sebou. Řešit marketing se zdá jako naprosto zbytečná záležitost. Jenže externí komunikace vám může přinést nové zákazníky. Najednou byste nemuseli být zavislí jen na tom, co si sami vytelefonujete. Nebo na tom, co vám vytelefonuje někdo jiný. Najednou podnikáte kroky k tomu, aby lidé začali přicházet sami. Ve chvíli, kdy máte byznys zaměřený na zákazníky (B2C), je to v podstatě nutnost. Nepůjdete přece každého člověka zvlášť přesvědčovat, aby si koupil hrníček z vašeho e-shopu.
Určitá forma výdaje na marketing je tedy pro někoho nutná. Do čeho ale investovat jako první? Počítám, že brand už máte v tuto chvíli postavený, takže s logem, vizitkami nebo firemními barvami už se nemusíte zaobírat. Jste zkrátka na startovní čáře plně připravení a zbývá vám akorát dát světu vědět, že jste tady. B2C byznys se pak musí zorientovat obvzlášť rychle.
První otázka, kterou byste si měli položit, je: Kde jsou lidé, kteří o mně mají vědět? Většinou zjistíte následující: na internetu. Hned potom si upřesníte, že tito lidé jsou pravděpodobně také na sociálních sítích. Jistě. Kdo by tam nebyl. V tuto chvíli už se vám tvoří nejzákladnější obrysy vaší marketingové strategie. Není to těžké. Sami nejspíš vytušíte, že nejsilnějším způsobem, jak dnes oslovit nové zákazníky, je přes reklamy na Facebooku, Instagramu a Youtube.
Pak už jen můžete přemýšlet nad tím, které platformy upřednostníte. Pokud jste se rozhodli vybudovat restauraci, tak jsou to první dvě zmíněné. Pokud jste finančním poradcem, vyplatí se být na všech třech. Rozpočet, jaký si stanovíte pro vstup na sociální sítě, je na vás. Musíte pečlivě zvážit zacílení, které musí být přesné. Nestálo by třeba za to oslovit jen lidi, kteří se už někdy s finančním poradcem setkali? V tuto chvíli přichází nutnost odpovědět si na těžší otázky spojené s vaším koncovým zákazníkem. Vznikne vám ale zacílení, které pak už můžete začít využívat ve sponzorovaných příspěvcích a kampaních.
ZÁVĚR
Určitě nedoporučuji vkládat v prvních fázích do sociálních sítí velké množství peněz. Pokud ještě nevíte, co vám funguje, testujte. Zkoušejte. A hlavně to nezvzdávejte se slovy: “No jako zkusil jsem to, ale mně prostě ten Facebook nefungoval.” 🙂