5 minut

Podnikáte. Nebo vám pod rukama roste malá firma. Malý byznys. Malá prodejna. A protože v dnešní uspěchané době je poměrně složité přilákat na sebe pozornost jen produktem/službou, tak se stále víc dere do popředí pojem “osobní značka”. V dnešním příspěvku bych vám chtěl stručně říct, co to vlastně je a proč je čím dál tím důležitější se o ni starat. 

Kdysi dávno to bylo tak, že jste si pod pojmem osobní značka představili třeba vizitky nebo logo. Měli jste obojí – super, bereme vás, jste náš člověk. Jenže s tím, jak rostly propagační nástroje na internetu, tak narostl i význam pojmu samotného. Dnes bychom mohli termínem “osobní značka” označit “to, jak si vás lidé zapamatují”. 

Nedá se na to sáhnout. Je to obrovsky abstraktní pojem, který nemůžete úplně uřídit, můžete ho ale kontrolovat. Osobní značku ale především můžete sami vytvořit. 

Jak to uděláte? 

Osobní značka vychází z vás. Z vaší osobnoti, z toho, jací jste. Proto je to tolik obávaný a zároveň velice silný nástroj pro byznys. A ne náhodou je to taky nastupující trend, který rostě na síle. Stačí se podívat na žebříček nejbohatších lidí na světě (všechno jsou to většinou podnikatelé). Kolik z nich je aktivních na sociálních sítích? Naprostá většina. I oni vědí, že se o svou osobní značku musí starat. Skvěle zvládnutým případem dobře vytvořené osobní značky je třeba jméno Donald Trump. Politické názory stranou. 

Že je osobní značka stále silnějším “přesvědčovadlem” v nákupním procesu už celkem pravidelně vyplývá i z průzkůmů. Podle Nielsona třeba jen 33% nakupujících věří zprávám pocházejícím od nějaké značky. Rovných 90% lidí ale věří tomu, co jim říká osoba, kterou znají. A vy byste se přesně takovou osobou měli chtít stát. 

Nejde to u všech. Stejně jako vy nevěříte všem lidem, kteří vám něco sdělují, tak ani oni nebudou vždycky věřit vám. O to důležitější je jasně si definovat, ke komu budete promlouvat. Znát své publikum je v případě budování osobní značky neskutečně důležité. 

A stejně podstatné je taky pamatovat, že v první řadě neprodáváte. Daleko víc než za obchodníky se považujte za ambasadory sebe sama. Namixujte osobní zprávy (ale s citem, nefoťte každý den svůj oběd) s těmi, které se týkají vašeho podnikání a třeba novinek, které chystáte. Buďte konzistentní a hlavní zprávu, kterou máte, formulujte jasně a stále dokola v různých variacích. Pokud prodáváte nejlepší pneumatiky na trhu, zamyslete se nad tím, jakými způsoby se tato informace dá předat dál. Ukažte, že pro své publikum chcete jen to nejlepší. 

Práce na osobní značce vyžaduje čas a určitou oddanost cíli, který je v nedohlednu a vůbec není jasné, jestli poznáte, že jste do něj dorazili. Ale…v tom už asi svým způsobem spočívá lidskost, kterou vzbuzujete. Být přirození v online světě je velmi, velmi náročný úkol. Sami na sebe neustále míříte kamerou, přemýšlíte, co řeknete a jak to řeknete,….a nepochybně také přemýšlíte, jestli jste to řekli správně. 

Z vlastní zkušenosti můžu říct, že tahle část produkování mi vůbec není příjemná. Když stojím před kamerou, do poslední chvíle mi běží hlavou, jestli vlastně neříkám úplnou pitomost. A to bylo kdysi “stání před kamerou” mojí skoro každodenní činností. Takže jen chci říct, že podobné pocity pravděpodobně neodezní. Budou tady. A je to tak nejspíš správně.

Závěr

Tohle všechno, co vytváříte pro svět jedniček a nul (prostě na internetu), ale potom musíte ještě denně prokazovat v jednání s klienty, s dodavateli, ale vlastně úplně se všemi, s kým přijdete do styku. Každá interakce se počítá a přispívá k tomu, jak lidé vnímají vás, tedy vaši osobní značku. Pokud je ale vaše prezentace autentická, tak to rozhodně není taková dřina, jak by se mohlo zdát. Naopak. Mělo by to jít docela hladce. 

Author

admin

Leave a Comment

Your email address will not be published. Marked fields are required.