4 minuty čtení

Kdybych měl odpovědět jedním slovem, řeknu: budoucnost. Ale protože tuším, že od tohoto příspěvku chcete víc, tak odpověď moc rád ještě o něco rozšířím. Podcasty jsou zvuková stopa, kterou můžete poslouchat kdykoliv a kdekoliv. A nejspíš moc dobře víte, že spojení slov “kdykoliv a kdekoliv” jsou marketingové mantry streamovacích služeb jako je Netflix nebo Spotify. A že právě ono “kdykoliv a kdekoliv” je dostalo do pozic hegemonů. Trendy určují streamovací služby. Anebo ještě přesněji: trend JE streamová služba. A podcast do tohoto trendu skvěle zapadá.

Podcast je budoucnost

V angličtině je to výraz “on demand”. Nejste závislí na programu televize a pouštíte si programy tak, jak se vám zachce. Platíte měsíční poplatek (Netflix, Hulu,…) za předplatné nebo jen zkousnete občasné reklamy (Youtube, Spotify,…). V posledních letech tyto moderní služby soustavně vytlačují z trůnu média starého typu, především televizi a rádio. Způsob, jakým koukáme na seriály nebo posloucháme písničky, se zkrátka už několik let mění a byť se současné mediální domy stále drží nad vodou, situace je neúprosná. Pokud zásadně nezmění svůj podnikatelský model (jako to například udělali vydavatelé novin), čeká je zánik. 

A do toho všeho přichází podcast. 

Co to vlastně je? A proč je to tak populární? Podcast je audiostopa. Definice je v tomto ohledu poměrně volná, protože za audiostopu (a tedy podcast), můžete označit vše, co je určené primárně k poslechu. Ti z vás, co ale podcasty poslouchají už nějakou dobu, vědí, že jde většinou o mluvené slovo. Jako kdybyste poslouchali v rádiu třeba hodinový pořad. Místo v rádiu ho ale máte k dispozici kdykoliv na streamovacích službách (typicky Spotify a Apple Podcast nebo stále častěji Google Podcast). Tento pořad má i jasnou dramaturgickou strukturu. Tedy víte, že vychází dejme tomu jednou týdně a že pokaždé v něm bude moderátor zpovídat jiného hosta z nějakého oboru. 

„Rádio pro každého“

To je jasnou výhodou podcastů. Možnost specializace a oslovení velmi úzce zaměřené cílové skupiny. Možná si ještě vzpomínáte, že v internetové době kamenné se přesně těmito argumenty oháněla rádia. A tehdy to byla pravda. Představte si, jako kdybyste si mohli sami vytvořit “Rádio pro finančníky”, “Rádio pro zahradníky”, “Rádio pro realitní makléře” a podobně. Stejně jako dnes může každý točit kvalitní video, může se snižující se cenou techniky každý točit i kvalitní audio. Tedy podcast. Právě z tohoto důvodu je podcast jedním z největších žolíků v rámci obsahového marketingu a budování jakékoliv značky. 

Dnes jsou to převážně rozhovory, protože ty jsou na produkci nejjednodušší. Moderátor si připraví otázky a zve si zajímavé hosty z oboru. Zároveň může sám předávat své znalosti a vzbudit ve svých posluchačích zájem a důvěru. Což se opravdu děje a je to podložené čísly. Drtivá většina posluchačů podcastů jsou loajálními posluchači, kteří navíc každou novou epizodu doposlouchají do konce. 

Co bude dál?

Přijde doba, kdy se producenti podcastů budou stále více profesionalizovat. Stačí se podívat za oceán. Nebo do západní Evropy. Tam už je dnes běžné, že nejznámnější podcasty produkuje tým pěti až deseti lidí a výroba jednoho dílu stojí třeba kolem deseti tisíc korun. U nás jsme ale v trochu jiné fázi. Podcasty lidé pomalu začínají objevovat a během následujících pár let se trh naplní, aby se pak pročistil a relevantními zůstali jen kvalitní producenti. 

Rád bych vám řekl, že mezi nimi budu také, ale to je na vás. 🙂 Můj podcast Buduj značku můžete poslouchat každé úterý na Spotify nebo Apple Podcast. 

A které podcasty máte rádi vy? 

Author

admin

Leave a Comment

Your email address will not be published. Marked fields are required.